Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حوزه‌های علمیه ــ در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین رویداد در حوزه علمیه، مربوط به همایش نکوداشت آیت‌الله العظمی محقق داماد بود که در این مراسم شخصیت‌های متعددی همچون آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، سبحانی، علوی بروجردی، اعرافی، فاضل لنکرانی، رئیس مجلس و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند و سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دست‌اندرکاران این همایش و پیام رئیس‌جمهور نیز پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا؛ به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، شاهد برگزاری  نشست‌های علمی مختلف و رویدادهایی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:   همایش نکوداشت آیت‌الله العظمی محقق داماد برگزار شد   همایش نکوداشت آیت‌الله العظمی محقق داماد، 12 دی در قم برگزار شد که این مراسم، رئیس مجلس، آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، سبحانی، علوی بروجردی، اعرافی، فاضل لنکرانی، میلانی، هادوی تهرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و برخی دیگر از شخصیت‌های استانی و حوزوی حضور داشتند و در ابتدای آن نیز  سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دست‌اندرکاران برگزاری این همایش پخش شد. در ادامه نیز پیام رئیس جمهور به این مراسم پخش شد.   حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، مرحوم آیت‌الله محقق داماد را به معنای واقعی کلمه محقق و مدقّق و از ارکان علمی حوزه علمیه قم خواندند و با اشاره به کسب فیض علما و فضلای بزرگ از دروس ایشان، گفتند: از خصوصیات مرحوم آقای داماد، صراحت ایشان بود، همچنان‌که در قضیه انجمنهای ایالتی و ولایتی نامه امضا، و در جلسات شرکت کرد و بعد از حادثه ۱۵ خرداد ۴۲ و بازداشت امام بزرگوار نیز در جلسه‌ای، صریح و بی‌ملاحظه از امام(ره) حمایت و از کسانی که ایشان را تنها گذاشتند، شکایت کرد.   رهبر انقلاب اسلامی، وجوه ممتاز علمی، عملی، تقوا و مردمی بودن را از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله محقق داماد دانستند و افزودند: با رحلت ایشان، قم یک ضربه علمی خورد. البته اکنون کارهای خوبی در خصوص چاپ تقریرات دروسشان انجام شده است و باز هم باید هر چه ممکن است از مباحث فقهی ایشان استخراج شود و در اختیار همه قرار بگیرد.   در بخش‌هایی از پیام رئیس جمهور نیز آمده است: سخن گفتن از مقام شامخ استاد بزرگ فقاهت برای من که دلبسته آن استاد بزرگوار بوده‌ام، یادآور بهترین ایام زندگی من در دوره طلبگی و برایم مایه افتخار است. حوزه قم که امروز پایگاه سترگ علم، فقاهت و تحقیقات اسلامی است در تکریم و تکامل خود وامدار آیت‌الله مؤسس و استادان برجسته‌ای چون آیت‌الله بروجردی و محقق داماد است. بی‌شک عنوان آموزگار فقاهت برازنده آن فقیه راحل است که تربیت علمی و روحی شاگردان و تمرکز بر تدریس و موشکافی در آیات قرآن و روایات از ویژگی‌های اخلاقی و علمی بود.   همچنین آیت‌الله جوادی آملی در این همایش بیان کرد: هر مجلس و همایش و حوزه‌ علمی، فرّاشانی دارد که فرشتگان هستند و به تعبیر روایات، بال‌های خود را زیر قدم طلاب علوم دینی پهن می‌کنند، طلابی که نه راه کسی را می‌بندند و نه بیراهه می‌روند.   این مفسر قرآن با طرح این سؤال که طلبه‌ای که روی بال این فراشان نشسته است چه می‌خواهد بیاموزد؟ افزود: قرآن فرمود ما نیامده‌ایم که تنها سخنان انبیاء قبلی را برای شما بازگو کنیم؛ البته آن را تصدیق می‌کنیم ولی این سخن، هم بر آن‌ها حرف تازه دارد لذا حوزه علمیه قم باید حرف تازه بزند که هیچ مکتبی آن را نیاورده است.   سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این همایش بیان کرد: قم شاهد دو دوره بزرگ در تاریخ علمی خود بوده است؛ دوره اول متکلمان و بزرگانی مانند زکریا بن آدم و علی بن بابویه‌ها و ... که در قرون اولیه به قم آمدند و تاریخ قم به آنان مدیون است. دوره دوم با ورود مرحوم مؤسس و شیخ عبدالکریم حائری شکل گرفت و دوره جدیدی از تاریخ طلایی قم رقم خورد؛ بی‌شک در این دوره صد ساله یکی از نمادهای قم آیت‌الله العظمی محقق داماد و شخصیت تراز اول مرحوم محقق داماد بود.   وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مکتب فقهی و علمی داماد را باید بیش از گذشته به حوزه معرفی کنیم، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مرحوم داماد، همراهی و مصاحبت وی با امام بود؛ وی از سال ۱۳۴۱ با امام همدلی و همراهی داشتند.   دروس تفسیر و خارج فقه   جامعه را با کمیته امداد اداره کردن، کریمانه نیست   آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی ۹ دی‌ماه در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم یک اصل کلی را فرمود که ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾؛ حق مردم را رعایت و ادا کنید! چیزی از حق مردم کم ندهید.   وی با اشاره به وظایف متقابل مردم و مسئولین نسبت به یکدیگر، اظهار کرد: وظیفه مردم این است که باید در صحنه باشند و نظام را کمک کنند و امثال ذلک. وظیفه مسئولین هم این است که امکانات مردم را در نظر بگیرند، امکانات شهر را ببینند، اصول مدیریتی را در نظر بگیرند، نیاز مردم را در نظر بگیرند، و مردم را کریمانه اداره کنند، نه فقیرانه! جامعه را با کمیته امداد اداره کردن کریمانه نیست!   صفای نفس از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به حقیقت است   آیت‌الله جعفر سبحانی، امروز، ۱۱ دی‌ماه، در درس خارج فقه و اصول خود در مسجد اعظم قم با اشاره به سوره مبارکه تکاثر گفت: صفای نفس یکی از راه‌های کشف واقع است، زیرا صفای باطن می‌تواند چیزهایی را به انسان نشان دهد که او با چشم و گوشش نمی‌شوند و نمی‌بیند.   وی با بیان اینکه عقل و حواس از را‌ه‌های کشف است، ولی صفای نفس هم یکی از راه‌های مهم در این مسئله است، بیان کرد: انسان اگر به حالت وارستگی برسد گاهی اشباح را و گاهی صور را می‌بیند و گاهی اصواتی را می‌شنود، البته به شرط آنکه این مشاهداتش را با دیگران بازگو نکند؛ زیرا اگر بازگو کند این قدرت از او گرفته می‌شود.   تمایز قاعده نفی سبیل و مسئله دوستی با کافران   آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در شصتمین جلسه درس خارج فقه روابط اجتماعی که 10 دی برگزار شد، به ادامه بحث درباره مفهوم مودت و محبت پرداخت و اظهار کرد: در بحث مودت و محبت، ابتدا به مسئله محبت در دایره اسلامی پرداختیم و آیات و روایات را در این زمینه ملاحظه کردیم. پس از آن به مقام دوم پرداختیم که مودت و محبت در ماورای دایره اسلامی و ایمانی و به عبات دیگر، محبت و مودت با غیرمسلمان چه حکمی دارد. در این مقام ابتدا قرار بود به آیاتی که در این زمینه وجود دارد، پرداخته شود. عرض کردیم قریب ۳۰ آیه مرتبط با این مبحث در قرآن کریم وجود دارد.   وی تصریح کرد: جلسه قبل عرض کردیم اگر آخرین معنا و عالی‌ترین درجه ولایت و قرب را در نظر بگیریم، آیات به قاعده نفی سبیل ارتباط پیدا می‌کنند. بر این اساس معنای آیه این خواهد بود که اختیار امور خود را به دست کافرین ندهید. این همان قاعده نفی سبیل است که سابقه طولانی در تاریخ فقه دارد و از آیات و روایات استفاده شده است. مهم‌ترین دلیل قاعده نفی سبیل در آیات همین آیه است که می‌فرماید: «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ خداوند هرگز بر [زيان] مؤمنان براى كافران راه [تسلطى] قرار نداده است» (نسا/۱۴۱).   اصول عقاید باید یقینی باشد نه برهانی   آیت‌الله رضا استادی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، ۹ دی ماه، در ادامه سلسله جلسات تفسیری خود در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به تفسیر «مفاتیح الغیب» فخررازی گفت: فخررازی تألیفات فراوانی دارد، ولی چند کتاب وی از جمله همین تفسیر بسیار معروف است.   استادی با بیان اینکه برخی منبری‌ها در یک روستا منبر می‌روند و می‌گویند که آیا شنیده‌اید که ما دو تقلید داریم یکی تقلید در اصول و دیگری فروع که تقلید در فروع جایز است ولی تقلید در اصول جایز نیست تصریح کرد: عمده این مردم به اصول دین یقین دارند، ولی این منبری مطرح می‌کند که بی دلیل فایده ندارد و همین باعث سستی در عقیده مردم می‌شود؛ براساس نظر عمده علما، اصول عقاید باید یقینی و اعتقادی باشد نه دلیلی و برهانی و عمده مردم هم ممکن است نتوانند دلیل بیاورند، بنابراین نباید مردم را به سمتی سوق دهیم که یقین آن‌ها را هم به شک تبدیل کند.   مشکل بشر امروز عمل است نه علم   آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۲ دی ماه، در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با اشاره به آیات ابتدایی سوره مبارکه نبأ، گفت: در ابتدای این سوره سخن از نبأ عظیم است و تفاسیر مختلفی در مورد نبأ هست، ولی سازگارترین معنا برای آن قیامت است. قیامت موضوعی است که برای همه بشر مسلم نیست و برخی در آن تردید دارند. لذا در مورد آن از یکدیگر سؤال می‌کنند ولی قرآن می‌فرماید به زودی حقیقت ماجرا را خواهند فهمید.   این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه قیامت در نگاه قرآن بسیار نزدیک است ولی ما آن را دور می‌دانیم، تصریح کرد: یکی از مواردی که ما در آن شک نداریم مسئله مرگ است؛ همه ابنای بشر می‌دانند که روزی می‌میرند ولی چند درصد مردم دنیا واقعاً باور دارند که می‌میرند. اگر حتی قیامت هم نباشد و تنها فقط همین عمر محدود را داشته باشیم، آیا باز انسان عاقل حاضر می‌شود برای عمر محدود اینقدر خود را به حرص و آز و طمع بیندازد و این همه حلال و حرام کند.   برخی به نام تحول، در پی سقوط حوزه هستند   آيت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در درس خارج خود تصریح کرد: امروز دوران شکوفایی حوزه‌هاست، ولی متاسفانه برخی به نام تحول می‌خواهند دوران سقوط حوزه را شروع کنند؛ نتیجه این افکار سقوط روحانیت و خدای ناکرده سقوط دین است.   وی در بخش دیگری از این جلسه درس بیان کرد: ما با تحول موافقیم، ما پیگیر تحولی که رهبری فرمودند بوده و هستیم، اما تحول یعنی ما مبنایی را در همین چهارچوب اجتهاد استخراج کنیم، یک قاعده جدیدی که  بتواند مشکلات مسائل روز را حل کند که بحمدالله در برخی موارد این کار را هم کرده‌ایم، بروند درس و بحث‌ها را ببینند، گاهی اوقات می‌گویند کجا و چی؟ از همین آیه شریفه «لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارة عن تراض» یک مبنا استخراج کرده‌ایم، این مبنا را چطور توانستیم به دست بیاوریم؟ مکاسب را خواندیم، فهمیدیم، تدریس کردیم، درس خارجش را گفتیم، حواشی را دیدیم، در نهایت به این نتیجه مهم رسیدیم پیغام می‌دهند این‌ها در کجاست؟ درسهای ما را ببینند پر از این مطالب است، به این نتیجه رسیدیم که لازم نیست در یک معامله‌ای حتماً اسم بیع یا اجاره یا مضاربه مطرح باشد، شارع می‌گوید من معامله‌ای را درست می‌دانم که دو معیار در آن باشد أکل مال به باطل نباشد تراضی بین طرفین هم باشد، الآن چرا بیمه صحیح است؟  بیمه چه‌گونه عقدی است؟ بیع است یا مصالحه؟ من در مصاحبه‌ای گفتم هیچ کدام از اینها نیست و اکل مال به باطل هم نیست، می‌گوید من اینقدر پول از تو می‌گیرم تا اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد خسارتش را جبران ‌کنم، تجارة عن تراض است ولی لزومی ندارد که اسم خاصی داشته باشد.   نشست‌های علمی و همایش‌ها    نشست علمی «قواعد بازیابی متون حدیثی» برگزار شد   نشست علمی «قواعد بازیابی متون حدیثی»، 11 دی در قم برگزار شد و محمود ملکی، عضو هیئت علمی پژوهشکده مجمع الفکر الاسلامی، در این نشست  با اشاره به اهمیت بازیابی متون حدیثی شیعه، بیان کرد: گذشتگان در بازیابی متون و کتب حدیثی نهایت دقت را به خرج می‌دادند و اگر کتاب یا حدیثی اجازه از استاد داشت، می‌پذیرفتند. قدما (عالمان و محدثان قرون اولیه اسلامی) در اعتبارسنجی روایات، عمدتاً کتاب‌محور بودند. یکی از مهم‌ترین قرینه‌ها در بازیابی متون، کتاب بود و در اعتبارسنجی روایات آن را لحاظ می‌کردند.   ملکی با اشاره به اهداف و ضرورت بازیابی روایات از متون اصلی بیان کرد: اولین فایده این است که وقتی منبع مفقود حدیث، یافته شود، آن منبع دارای هویت مستقل می‌شود و می‌توانیم در مورد آرای نویسنده آن منبع اظهارنظر کنیم؛ دومین ضرورت این است که سنجه‌ای برای منبع موجود خواهیم داشت، مثلاً اگر در مورد اعتبار کافی سخن می‌گوییم باید ابتدا اعتبار منابع آن را بسنجیم.   نشست علمی اسلام و جنسیت   نشست علمی اسلام و جنسیت، 10 دی در قم برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی نریمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم در این نشست بیان کرد: یکی از مباحثی که در چند دهه اخیر با حضور جریانات فمینیستی مطرح است، بحث توجه ادیان به جنسیت، یعنی نوع نگاه ادیان به زن و مرد است.   وی با بیان اینکه زن و مرد از لحاظ آفرینش، تفاوت‌هایی دارند، ولی در میزان این تفاوت آرای مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: برخی فمینیستهای تندرو این تفاوت را در هیچ موردی (مگر بسیار محدود) قائل نیستند و برخی مانند نویسنده کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی مدعی است که مردان از یک کره و زنان از کره دیگری هستند.   همایش رونمایی از کتاب «روش‌شناسی اجتهاد» برگزار شد   همایش رونمایی از کتاب «روش‌شناسی اجتهاد»، 8 دی در قم برگزار شد و  حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی رحیمی، نویسنده کتاب روش‌شناسی اجتهاد و حجت‌الاسلام و المسلمین محمد تقی اکبرنژاد، رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی، در این همایش به ایراد سخن پرداختند.   رحیمی در این مراسم به تشریح سیستم آموزشی حوزه در طول قرن‌های گذشته پرداخت و گفت: مقوم ذاتی برنامه‌های آموزشی حوزه این بوده که طلبه به سطحی از قدرت علمی برسد که به تنهایی بتواند دین را بفهمد و به استنباط احکام الهی از ادله بپردازد.   وی افزود: در این دوره یک طلبه عناوین مختلفی را مانند صرف، نحو، رجال، منطق اصول و فقه می‌خواند تا بتواند به این توانایی دست پیدا کند. سال‌های زیادی از عمر طلبه برای کسب این مقدمات صرف می‌شود و حتی می‌توان گفت که گاهی ۳۰ سال از عمر یک طلبه صرف این مقدمات می‌شود اما وقتی نوبت به اجتهاد می‌رسد، طلبه رها می‌شود و هیچ برنامه‌ای برای هدایت او وجود ندارد.   همچنین اکبرنژاد، با اشاره به نقش سبک‌شناسی استنباط در تسریع رشد طلاب، ابراز کرد: بررسی روش‌های اجتهادی و سبک‌های مختلف استنباط، نقش مهمی در رشد طلبه و سرعت بخشیدن برای رسیدن به فقاهت دارد. همین دغدغه نیز علت شکل‌گیری بسته جامع اجتهادی شد و این کتب کاملا روش‌مند نوشته شده و هر خواننده‌ای به این مطلب اذعان دارد. این دغدغه در کتاب روش‌شناسی اجتهاد نیز پیگیری شده است.   رئیس مؤسسه فقاهت در ادامه به بیان فواید تدوین علوم ارتکازی پرداخت و افزود: اولین ثمره‌ این کار این است که باب تقلید در روش‌ها را می‌بندد. یک استاد درس خارج ابتدا باید به بررسی روشهای اجتهادی بپردازد و نخست در روش استنباط می بایست اجتهاد کند و روش درست اجتهاد را بیابد، نه اینکه براساس فهم ارتکازی، که از روش اساتید و گذشتگان به او رسیده است، جلو برود و استنباط کند.   مصاحبه با حوزویان و اندیشمندان   حضرت زینب(س) آموزگار صبر انقلابی و پیامبرگونه است   حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، مدیر اداره پژوهش پژوهشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تبریک ولادت باسعادت حضرت زینب(س) گفت: حضرت زینب(س) شخصیتی ملکوتی و پیام‌آور مهر، عاطفه، صبر، وفاداری و استقامت در راه حق است. آن حضرت چهره‌ای ملکوتی داشتند که اعطای الهی بود و در مقوله محاسبات مادی و علوم اکتسابی نمی‌گنجد.   عباسی افزود: در قرآن تنها صفتی که به پیامبران نسبت داده شده، صفت صبر است. آیات متعددی از قرآن پیامبر را به وضعیت انبیا گذشته تذکر داده و از ایشان درخواست صبر جمیل داشته؛ زیرا رسالت هدف مهمی است و برای رسیدن به آن باید استقامت و صبر وجود داشته باشد، والا هدف قابل دستیابی نیست. گاهی انسان در برابر مصیبتی صبر می‌کند که خیلی از مردم با قرائت آیه استرجاع و تمسک به آن خود را حفظ کرده و آرامش می‌گیرند و جان را از فزع و جزع نگهداری می‌کنند، ولی گاهی صبر رسالتی مانند رسالت پیامبران و امام علی(ع) در میان است که اهمیت بسیاری دارد.   نهادهای اجرایی متقاضی جدی تحقیقات علمی نیستند   حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی، استاد دانشگاه مفید قم، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه وضعیت پژوهش در دانشگاه‌ها در دو سطح ارشد و دکتری قابل بررسی است، گفت: پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در این دو سطح و مقالات منتشر شده در مجلات علمی ـ پژوهشی با واقعیات اجتماعی روز کمتر ارتباط دارند.   وی افزود: از جمله دلایل این وضعیت، قوانین وزارت علوم است که باعث تشدید این مسئله شده، زیرا استادان موظف‌اند مقاله و پژوهش‌هایی را برای ترفیع و ارتقای رتبه علمی داشته باشند که عمدتاً با معیارهای کمّی سنجیده می‌شود. همچنین الزام مجلات علمی پژوهشی به درج نویسندگان دارای مدرک دکتری موجب شده تا دانشجویان علاقه‌مند به حوزه پژوهش خود را ملزم به درج نام یکی از اساتید کنند که ممکن است چندان هم به تکمیل مقاله کمک نکرده باشند.   تعارضی میان فقه سنتی و مدرن وجود ندارد   حجت‌‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری، رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در مورد چالش میان فقه سنتی و فقه مدرن که فقهای یک نسل قبل و مجتهدان نسل جدید حوزه نماد اصلی آن هستند، گفت: راه مواجهه درست با این چالش، همان فرمایش امام(ره) است که برای حل مسائل روز می‌توانیم براساس فقه جواهری، گره‌گشایی داشته باشیم.   رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه در پاسخ به اینکه در حوزه عده‌ای طرفدار فقه سنتی هستند بدون آنکه بخواهند عدولی داشته باشند و از طرف دیگر نسل جدید در مواجهه با مسائل مستحدث، فقه کنونی را پاسخگو نمی‌دانند، لذا گاهی شاهد تعارضاتی میان این دو تفکر و حتی مقاومت در بخش سنتی حوزه هستیم چقدر با این موضوع و مسئله تحول موافق هستید؟ تصریح کرد: تعبیر تعارض شاید تعبیر درستی نباشد ولی تحول تدریجی است و در حال رخ دادن هم هست، البته در بستر همان سنن حوزوی و فقه جواهری.   سایر رویدادها   آیت‌الله مکارم شیرازی: کشتار و تخریب ارمغان اندیشه تکفیر است   آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی ۱۱ دی‌ماه در دیدار حجت‌الاسلام زمانی، رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری و دیگر دست‌اندرکاران، از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی این دبیرخانه که تأثیر مثبتی در افشای ماهیت جریان‌های تندرو داشته است تقدیر کرد.   وی در ادامه با تأکید بر اینکه تا زمانی که فرهنگ تکفیر برچیده نشود آثار آن از بین نمی‌رود، گفت: ما معتقدیم در راستای مقابله با این اندیشه خطرناک، کار فرهنگی و علمی مقدم بر فعالیت‌های نظامی و فیزیکی است و باید ریشه تکفیر را بزنیم.   این استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه امروز دنیا نسبت به مسئله تکفیر آگاه شده و جهانیان از تکفیری‌ها متنفر هستند، خاطرنشان کرد: ارمغان اندیشه تکفیر جز کشتار و تخریب چیزی نیست؛ تکفیری‌ها هرکجا قدم گذاشته‌اند جز نابودی، تخریب و کشتار چیزی به جای نگذاشته‌اند.   کتاب «همگرایی اسلامی در قرآن» منتشر شد   کتاب «همگرایی اسلامی در قرآن» دارای سه بخش اصلی است که هر بخش هم دارای دو فصل است و در آن به موضوعات مختلفی پرداخته شده است؛ مفهوم همگرایی، پیشینه و اهمیت همگرایی در قرآن، موانع و عوامل همگرایی، چالش‌های همگرایی، همگرایی میان حاکمان و مردم، همگرایی میان همسران در خانواده از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه حوزه های علمیه آیت الله محقق داماد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۹۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری بعد از ظهر شنبه در نشست فصلی مدیران سازمان انتظامی در مرکز تربیت و تعالی ثامن الحجج علیه السلام شهر مقدس قم اظهار کرد: روحانیون عقیدتی سیاسی سفیران حوزه علمیه در ارگان‌های نظامی هستند و عقیدتی سیاسی انتظامی کارنامه درخشانی را از خود به جای گذاشته است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: جمهوری اسلامی در طی این سالیان مسیر پیشرفت را پشت سرگذاشته و با گذشته قابل قیاس نیست.

وی افزود: شرایط ایران با عملیات وعده صادق در جهان تغییر یافته و امروز ایران به قدرت منطقه و نماد پیشرفت و مقاومت در دنیا تبدیل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: روحانیون در محیط کاری و اداری نباید از فضای حوزوی و معنوی غافل شوند چراکه با اخلاق اسلامی می‌توان موثر بود.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: مسئولیت‌ها به گفته امام علی (ع) برای امتحان و آزمایش ما هستند فلذا از بدو اخذ هر مسئولیتی ما امانت دار هستیم و اگر از این امانت غافل شویم به کجی و انحراف خواهیم رفت.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیون باید پیگیر مسائل و مشکلات مردم باشند، خاطرنشان کرد: طرح نور که در راستای عفاف و حجاب در حال اجراست، می‌بایست با ظرافت شده شود تا موجب ناکامی دشمنان و تحکیم شرایط اسلامی شود.

کد خبر 6090462

دیگر خبرها

  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • تجلیل از استادان حوزه‌های علمیه استان همدان
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • تمدن نوین اسلامی با وحدت محقق می‌شود/ عینت‌بخشی به وحدت اسلامی در دستور کارم بود
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست