بی شک عنوان «آموزگار فقاهت» برازنده آیتالله محقق داماد است
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۴۴۱۱۴
به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجتالاسلام حسن روحانی رییس جمهور در پیامی به همایش «آموزگار فقاهت» آیین نکوداشت مرحوم آیت الله سیدمحمد محقق داماد در قم ضمن گرامیداشت جایگاه علمی این عالم برجسته، تاکید کرد که آیت الله داماد گرچه مرجع تقلید نبود، اما مرجع تحقیق بود و کرسی تدریساش مجمع و ملتقای فضلای زرشناس حوزه علمیه گرانسنگ قم بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
متن پیام حجت الاسلام روحانی که روز پنجشنبه توسط حسین سیمایی صراف دبیر هیات دولت قرائت شد، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ (سوره نور، آیه ۳۶)
سخن گفتن از مقام شامخ استاد بزرگ فقاهت مرحوم آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد، برای من که شاگرد و دلبسته آن استاد بزرگوار بودهام، مایه افتخار و یادآور بهترین ایام زندگی و دوران دانش پژوهیام درحوزه میباشد.
حوزه علمیه قم که امروز پایگاه سترگ علم، فقاهت و تحقیقات اسلامی گشته است، در تکوین و تکامل خود، وامدار آیت الله موسس، مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی و استادان برجستهای همچون آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله العظمی محقق داماد است.
بی شک عنوان "آموزگار فقاهت" برازنده آن فقیه راحل است که تربیت علمی و روحی شاگردان، فقیهپروری، تمرکز بر تدریس و موشکافی در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) از ویژگیهای اخلاقی و علمی او بود. آیت الله داماد گرچه مرجع تقلید نبود، اما مرجع تحقیق بود و کرسی تدریساش مجمع و ملتقای فضلای زرشناس حوزه علمیه گرانسنگ قم بود.
رویکرد عقل مدار به علم اصول، ارجاع نظاممند به عرف در مباحث الفاظ و موضوعات احکام و توجه به جنبه مقدمی علم اصول برخلاف دیدگاهی که دانش اصول را اصالت و موضوعیت میبخشید از جمله مبانی تاثیرگذار استاد فرزانه ما بود. روش ویژه وی در تدریس فقه که بیش از حد مرسوم و مالوف، مباحث را گسترده و پهن میکرد و همه احتمالات و نظرات را تبیین و حتی آرای دیگر مذاهب را مطرح و سپس به خوبی جمع بندی و با دقت تمام، نظر مختار را بیان و تثبیت مینمود، به حق بدیع و مجتهد پرور بود. اگر چه مرحوم داماد دست به تالیف و تصنیف نبرد، اما شاگردان بزرگی پرورش داد که امروز ستارگان آسمان مرجعیت و فقاهت شیعه هستند و تقریرات دروس ایشان که در این همایش ارجمند، از برخی از آنها رونمایی میشود، آثار ماندگار علمی آن بزرگوارند.
عمر پر برکت آن استاد، متاسفانه کوتاه بود، اما خوشبختانه درخدمات شاگردان برجسته ایشان که برخی از انها امروز سکاندار مرجعت هستند و ۲ فرزند برومندش که حافظان و وارثان شایسته پدر و چهرههای روشنگر حوزه و دانشگاه میباشند، حیات و تداوم یافتهاست.
از درگاه حضرت احدیت، برای آن استاد فقاهت و مدرس یگانه، علو درجات و برای حوزههای علمیه مزید توفیق در تحقیق معارف وحی و تبیین محاسن کلام نور خاندان عصمت و کمک به تحقق آرمانهای بلند اسلامی، تحت عنایات ویژه حضرت، ولی عصر اروحنا له الفداء را مسالت دارم؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
حسن روحانی
رئیس جمهوی اسلامی ایران
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: حسن روحانی آیت الله محقق داماد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۴۴۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی میرسیم
آیتالله «محمدعلی جاودان» استاد اخلاق حوزه علمیه تهران شامگاه پنجشنبه، ششم اردیبهشتماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد، گفت: ماه مبارک رمضان، عید اولیای خدا بود، شاید گاهی به ضعف و زحمتِ روزهداری میافتادید، اما یک جریان شادمانی فوقالعادهای در این ماه برای اولیای خدا اتفاق میافتد.
وی بیان کرد: اگر کسی صاحب همت باشد میتواند یک سال قبل از ورود به ماه مبارک رمضان از خودش مراقبت کند که حداقل مراقبت هم این است که در این یک سال به هیچوجه گناه نکند، چنین فردی میتواند در ماه مبارک رمضان جایزهاش را بگیرد و این ماه عید او شود. از ترک گناه بالاتر این است که انسان حتی فکر گناه هم نکند و به همه واجبات عمل و همه محرمات را ترک کند.
این استاد اخلاق با بیان اینکه ماه مبارک رمضان را ماه ضیافتالله میگویند، گفت: کسی که به مهمانی کسی میرود، مگر میشود صاحبخانه را نبیند، اولیای خدا و کسانی که لایق این مهمانی در این ماه مبارک هستند رحمت خدا در این ماه برای آنها اتفاق میافتد و مشمول رحمت الهی میشوند تا حدی که رحمت را میبینند و میچشند.
جاودان ادامه داد: پیشنیاز رسیدن به رحمت الهی در ماه مبارک رمضان، مراقبتی است که طی یک سال قبل از ورود به این ماه باید داشته باشیم و کاری که خدا راضی نیست را انجام ندهیم. ما باید آرزوی دیدن رحمت الهی را داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به طرح نور نیروی انتظامی در بحث حجاب گفت: دولت و نیروی انتظامی یک کار بزرگ را در بحث حجاب بر عهده گرفتهاند و به کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند، محترمانه تذکر میدهند و بهصورت مستند آنها را توجیه و قانع میکنند که به اهمیت حجاب پی ببرند. این کار نیروی انتظامی زحمت بزرگی است، چراکه با این طرح در مقابل دشمنان که با تبلیغات فراوان سعی در رواج بیحجابی در جامعه دارند، ایستاده است.
استاد درس اخلاق در توصیه به بانوان محجبه اظهار کرد: در این ایام و هجمه دشمن به حجاب، بانوان مذهبی هر چه میتوانند با پوشش بهتر در ترویج حجاب کمک کنند و پوشش حجاب خود را بیشتر از گذشته رعایت کنند و پوشش بیشتری داشته باشند که وقتی دیگران آنها را میبینند باعث امر به معروف شوند و همه مردم نیز برای ترویج حجاب دعا کنند.
جاودان با طرح این پرسش که چه کار کنیم تا مشمول رحمت خدا قرار گیریم، گفت: خداوند در آیه ۴۵ سوره یس میفرماید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و هنگامی که به آنان گویند، از آنچه عذابهای دنیا و آخرت پیش رو و پشت سر شماست بپرهیزید تا مورد رحمت قرار گیرید به این هشدار قطعی و یقینی توجه نمیکنند»، خداوند توصیه فرموده که به گذشته و آینده خود نگاه کنید تا مشمول رحمت قرار گیرید.
استاد اخلاق حوزه علمیه تهران ادامه داد: منظور از اینکه به گذشته خود نگاه کنید؛ یعنی اگر فلان روز با دوست خود تند حرف زدید الان بروید، او را پیدا کنید و از او حلالیت بگیرید و بعد از آن هم تصمیم بگیرید دیگر چنین رفتار تندی نداشته باشید و کلاً حرفی که خدا راضی نیست را نزنید و مراقب تمام اعضا و جوارح خود باشید که گناه نکنید. این کار شما باعث میشود که خدا هم به شما رحم کند و مشمول رحمت الهی شوید.
وی افزود: کسب رحمت الهی نیاز به مقدمه دارد؛ شما کاری کنید که از رحمت خدا برخوردار شوید و اگر مشمول رحمت شدید بعد از آن دیگر هیچ غصهای نمیخورید و نگران نیستید و حتی غصه رزق و روزی و فرزند و خانه را هم نخواهید داشت. بنابراین، اگر مواظب خودتان باشید، دست و زبان و گوش و چشم و زبان خود را مراقبت کنید، مورد رحمت خدا قرار میگیرید و بعد از آن دیگر هیچ مشکلی در رندگی نخواهید داشت و زندگیتان به برکت رحمت خدا آسان خواهد شد. پس اگر از خود مراقبت و مواظبت کنید به این رحمت میرسید. رحمت خدا درجات و مراتبی دارد که هر چه بیشتر تلاش کنید مراتب و درجات بیشتری نصیبتان میشود.
این استاد اخلاق با اشاره به ثمره کسب رحمت و فضل الهی اظهار کرد: خداوند در آیه چهارم سوره جمعه میفرماید: «ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ برانگیختن به پیامبری و مسئولیت عظیم تعلیم و تربیت، فضل خداست که آن را به هر کس بخواهد عطا میکند، و خدا صاحب فضل بزرگ است.» فضل خداوند مرحمت زیادی است و کسی که برخوردار از رحمت و فضل خدا شود در زندگی کم نمیآورد.
جاودان افزود: خداوند قدرت بینهایت است که اگر با او ارتباط بگیرید رحمتش را به شما میدهد. البته برای رسیدن به آن باید مراقبه و محاسبه داشته باشید و بر رفتار و اعمالتان مواظبت کنید تا بر اثر آن مشمول رحمت خدا شوید. بنابراین خدا هر کس را بخواهد در رحمت خودش وارد میکند اما گناه و حسد و چشمچرانی مانع این ورود است و نمیتوان مشمول رحمت خدا شد. رحمت خدا مشمول فرد صالح میشود، کسی که اعمالش درست است و حسادت و بخل ندارد و بیحیا نیست و کارش را دقیق و درست انجام میدهد و خسته هم نمیشود.
وی در پایان گفت: اگر بکوشید میتوانید رحمت الهی را به دست آورید لذا باید واجبات را دقیق انجام دهید و گناه را به دقت ترک کنید؛ این راه کسب رحمت الهی است، پس پاک باشید و گناه نکنید تا مشمول رحمت خدا شوید چون دنیا و آخرتتان نیز آباد میشود.
منبع: خبرگزاری اهلبیت(ع) - ابنا